Thursday 19 September 2013

як з мене знову робили scrum master-a

в нас є процедура - усі працівники мають протягом свого першого року на Skype пройти сертифікацію зі scrum. Дехто знає, що я вже проходила таку сертифікацію в 2008-ому (дякую, Zilliant). І так! той сертифікат вже не є дійсний, логічно... але ж мої знання від того не зменшилися - чи не так? а ще я працювала scrum master-ом майже рік, а отже, який-не-який досвід є. То навіщо мені це знову? але ж ні - є процедура, отож - "топай". Тому понеділок та вівторок я провела на тренінгу

почала я цей пост якось "злобненько", але це не то, що я мала на увазі - насправді було доволі-таки цікаво. Не скажу, що я дізналася багато нового - скажімо, відновила деякі пиризабуті істини. А от що було мило - дуже багато історій нашого тренера змушували мене усміхатися, бо таким чи іншим способом вони нагадували історії з мого досвіду, тому далі кілька записів, які я зробила під час тренінгу (комусь, можливо, і очевидні, але я хочу зберегти їх тут, хоча б для себе)

три ноги, на котрих стоїть scrum - це прозорість, критика і постійні покращення (якось ті "пАкращення" недобре прозвучали...). Якшо inspection and adaptation доволі зрозумілі і засоби цього якби очевидні навіть при поверхневих знаннях скраму, то з transparency (наголошую! це моя особиста думка!) купа проблем. Хоча б тому, що завжди! в кожному team-і! існуватиме кадр, який хоче сидіти тихенько в куточку і щоб його ніхто не чіпав. І скоріш за все цей кадр вигадуватеме собі задачі, які звучать як: "велика чорна коробка" (інше кажучи - ніхто не знає, що там в тій коробці відбувається, в якому воно стані і коли йому "світить" були завершеним). Одним словом - проти цього важко боротися, але треба. Бо такі кадри - це зло, вони демотивують команду, і усі решта теж почнуть придумувати великі чорні коробки, де можна сховатися на кілька днів

мало мати визначення "зробленої роботи" (definition of "DONE", а якщо геть "біда" - то й definition of "DONE DONE") - крім самого визначення, треба ще й мати відповідального, який буде йти по отому списку, що входить в "DONE", і ставити галочки, якщо пункт виконано, та вимагати закінчити, що не було зроблено. Я собі уявляю такою людиною інженера з якості (QA), але то не обов'язково. Якщо немає визначення "DONE", то очікуйте глупі коментарі в стилі: "а unit tests не були прописані в acceptance criteria і мене ніц не гребе" (нє, ну є голова на плечах?! unit tests в acceptance criteria?! що ж не ясно-то?!), а якщо не буде відповідальної ролі за це, то всі забудуть, що в те "DONE" входить, і знову очікуйте глупі коментарі в стилі: "а unit tests не були прописані в acceptance criteria і мене ніц не гребе" (нє, ну є голова на плечах?! unit tests в acceptance criteria?! що ж не ясно-то?!)

бути scrum master-ом - це бути "servant leader", іншими словами - робота тої ролі служити команді, інколи це навіть означає робити їм каву або бути секретаркою. Для пояснення наведу приклад нашого тренера. Отож, він працював над проектом в дуже серйозній установі, скажімо, банку. І щоб потрапити до приміщення, де сиділа його команда, тре було пройти security майже як в аеропорту (хвилин 20, ще й черга...). Одного разу у них зламався кавовий автомат, що означало: "купуйте собі каву в сусідній кафешці", бо це ж американці, вони не я, і не Катя, і не Аня, які носять свій улюблений сорт кави з собою "здому" в баночці... він, будучи scrum master-ом, ходив по каву для команди, бо якби кожен з team members двічі сходив по каву сам, то втратив би годину робочого часу через ту security (на команду з 9-и людей вийде 9 годин, а ще додамо час випити каву і пожалітися, як дратує цей непрацюючий! автомат). Очевидно, що scrum master - це не coffee boy і не секретарка, але якщо команді треба саме кави, щоб працювати ефективніше, або якщо вони не вміють користуватися outlook-ом і не можуть самі собі зробити appointments для мітингів (що теж, очевидно, знижує продуктивність), або бояться піти поговорити з product owner-ом, то ця роль має взяти на себе розв'язання проблеми (і зробити усе, аби кавовий автомат поремонтували якомога швидше, а також навчити команду користуватися outlook-ом і познайомити їх з тим "страшним звіром" product owner-ом та налаштувати з ним співпрацю)

але це так - особисті філософські роздуми, тому не беріть дурного до голови і тяжкого в руки. А мені залишилося пройти тест і надрукувати свій новий сертифікатик :)

3 comments :

  1. І як тест? Пройшла? Цікавий видався?

    ReplyDelete
    Replies
    1. в мене є 90 днів, щоб його пройти :) і я ще тормозю
      як пройду, то напишу чи було цікаво/складно
      наш тренер казав, що його не здали всього 3 людини (з його досвіду) - тому не має бути ніц складного :)

      Delete
    2. пройшла тест - видався цікавим (я задумувалася над відповідями) і легким (бо ж можна усім навколо користуватися) :Р

      Delete